Implanty zębowe – ile kosztują i jak wyglada zabieg ich wszczepienia?

Jedną z usług oferowanych przez gabinety dentystyczne są implanty zębowe. Mogą skorzystać z nich zarówno pacjenci, którzy cierpią z powodu braku pojedynczych zębów, jak i ci, u których problem ten jest dużo bardziej zaawansowany. Niezależnie od przyczyny, rozwiązanie to może pomóc nie tylko w wyraźnej mowie czy komforcie spożywania posiłków, ale także w odzyskaniu pewności siebie. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem, w którym dowiedzą się Państwo więcej na temat tego, jakie istnieją rodzaje implantów zębowych, a także jak wygląda zabieg ich wszczepienia oraz związane z nim koszty.

Implanty zębowe ? dla kogo?

Każdy z nas chce cieszyć się zdrowym i pięknym uśmiechem. Niestety wiele osób z wiekiem lub z powodu różnych czynników zmaga się z problemem utraty uzębienia, które sprawia, że czują się mniej pewni siebie, a codzienne funkcjonowanie bywa uciążliwe. Braki w uzębieniu mogą powodować także przesuwanie się pozostałych zębów. Dlatego właśnie implanty zębowe mogą stanowić rozwiązanie, które pozwoli szeroko się uśmiechać, spożywać ulubione potrawy i zadbać o zdrowie pozostałego uzębienia. Sprawdzą się one zarówno w przypadku pojedynczych braków zębów, jak i całkowitym bezzębiu. Mogą służyć pacjentom jako całkowicie nowe uzębienie, choć często wykonywane są także w celu zapewnienia elementu stabilizującego dla mostów protetycznych lub całych protez.

Jak wygląda zabieg wszczepienia implantów zębowych?

Długość leczenia implantologicznego zależy głównie od tego, jak duże braki występują w uzębieniu danego pacjenta. Proces wszczepienia wygląda jednak dokładnie tak samo, niezależnie od tego, czy celem jest wstawienie wyłącznie jednego, czy nawet kilkunastu implantów zębowych.

Leczenie rozpoczyna się oczywiście od wizyty w gabinecie stomatologicznym, podczas którego lekarz dokonuje weryfikacji stanu uzębienia, przeprowadza wywiad z pacjentem oraz ocenia możliwości odbudowy brakujących zębów. Kolejnym krokiem jest wykonanie RTG pantomograficznego, niezbędnego do podjęcia dalszego leczenia. W razie wątpliwości implantolog może zlecić wykonanie dodatkowych badań takich jak densytometria kości czy tomografia komputerowa. Na podstawie uzyskanych wyników lekarz ustala z pacjentem dopasowany do jego potrzeb plan leczenia.

Na kolejnej wizycie wykonywane jest już wszczepienie implantu zębowego. Zabieg ten wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu minimalizowane jest ryzyko jakichkolwiek dolegliwości bólowych. Wszczepienie polega na nacięciu dziąsła i nawierceniu otworu, w którym następnie zostaje umieszczony implant zębowy. Po zakończeniu zabiegu lekarz zamyka ranę poprzez założenie szwów.

Po wszczepieniu pacjent otrzymuje zalecenia odnośnie do rekonwalescencji. Dotyczą one formy spożywanych posiłków (najlepiej płynnych lub rozdrobnionych), niepalenia papierosów, płukania jamy ustnej specjalnym roztworem oraz przyjmowania przepisanych przez lekarza leków. W ciągu 10-14 dób od zabiegu ma miejsce wizyta kontrolna, podczas której usunięte zostają szwy, a proces gojenia rany zostaje zweryfikowany pod kątem infekcji czy jakichkolwiek nieprawidłowości.

Ostatnim etapem leczenia implantologicznego jest uzupełnienie protetyczne. Zabieg ten wykonywany jest w ciągu 2-6 miesięcy od momentu wszczepienia i polega na umieszczeniu korony, mostu lub protezy w implancie.

Implanty zębowe ? koszt

Wydatek związany z wykonaniem leczenia zależy przede wszystkim od tego, ile implantów zostanie wykonanych. Warto jednak zauważyć, że koszt zależny jest także od tego, jaki rodzaj wszczepów zębowych zostanie wybrany przez pacjenta. Na rynku dostępne są modele wykonywane z dwóch materiałów: tytanu lub ceramiki. Te pierwsze charakteryzują się doskonałą trwałością, natomiast największą zaletą implantów ceramicznych jest ich zbliżony kolor do naturalnej barwy tkanki. Poza wydatkami związanymi z samym wszczepieniem należy również brać pod uwagę koszty uzupełnienia protetycznego czy dodatkowych procedur. Zdarza się bowiem, że u niektórych pacjentów dochodzi do zaniku kości ? w takim przypadku nie trzeba rezygnować z implantów zębowych, ponieważ możliwe jest wykonanie leczenia implantoprotetycznego, które odbuduje tkankę niezbędną do wykonania wszczepienia ? związane jest to jednak z dodatkowymi kosztami.